Sänka förväntan

Projekt fotgående har påbörjats med Qit. Hon har för hög förväntan och i början på träningen kan det lätt komma ljud om man börjar med friaföljet. Detta har gjort att jag undvikt börja träningen med friaföljet utan gjort något annat först för att få ner henne lite innan vi börjar jobba med ff.
Men jag har hela tiden kännt detta är något jag måste ta tag i för jag kan sättas i situationer där hon måste klara ett fötgående med bra attityd direkt. Tex om jag skulle få start nummer ett på en tävling.
Då har jag inte den tiden som krävs mellan gruppmomenten och när det är dags gå in för att balansera upp henne, och visst kan jag köra henne innan, men tro mig hon laddar om fort.
Så nu har jag funderat hur jag skall lägga upp träningen för att bli av med detta problem och kunna ändra rutinerna lite. Jag har valt att prova att bara nöta, vi skall köra mellan 10-20 minuter frittfölj varje dag med minimal belöning. För att på så sätt sänka motivationen och också nivån. Jag är inte rädd att hon går ner sig för mycket för är det något hon har är det arbetslust och det kommer inte vara några problem få upp henne igen om träningen skulle ge den effekten.
Så nu släpper vi lite på ditaljerna och lägger fokuseringen på en jämn attityd och lagom nivå. Naturligtvis kommer jag inte acceptera att hon släpper eller tappar positionen men har överseende med vissa små grejer för att kunna genomföra denna typen av träning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0