Apportering



Underbart väder och härliga träningar, hundarna går bra nu, vi kör just nu 2-1, 2 dagar länkning en dag med detaljer. Ja lite detaljträning blir dte ju varje dom om man räknar med dom små passen som blir på 10-15 minuter någon och ibland några gånger per dag, men den "större" träningen jag har inplanerad är 2-1. Det känns som dom svarar bra på den träningen och just nu känns både Qit och Tiffany väldigt jämna. Idag var en träning med detaljer och det var apporteringen vi skulle lägga kruten på.
Tiffany's gripande framförallt dom idag var 100%! Inte ett litet slarv och inte en ända gång tog hon apporten från fel håll och jag är väldigt nöjd på hur mina ”stå halter” gett resultat även vad det gäller raka sättanden vid ingångarna med apporten. Jag trodde när jag märkte att dom gav resultat på fotgåendet och ingångarna att jag skulle få köra samma teknik där och lära om ingångarna men som det set ut nu kommer jag inte behöva det, för hon plockade med nya tekniken även vid ingångarna med apporten.







Qit har ju super fina målmedvetna gripanden, det som behöver jobbas på är den sista 1½-2 metrarna då hon har en tendens att börja bromsa. När jag började jobba bort det blev det att hon slarvade med sättandena istället och kunde ibland bli lite sned. Så nu jobbar vi med att hon inte skall bromsa innan men trotts det orka samla sig och arbeta igenom ingången ordentligt. Det går framåt och idag hade vi några klockrena ingångar, så jag hoppas hon börjar förstå vad det är jag vill. Annars kör vi mycket stadga med metallen hon har en liten tendens att släppa den och ta om den, och detta är ett beteende som måste bort, det kostar alldeles för mycket poäng. Och eftersom freestyle är något Qit verkligen älskar kan det ju inte bli bättre än att köra metallapportering med freestyle rörelser och inbyggd stadga, hon tycker det är roligt och vi höjer värdet på metallapporten för varje gång.

 






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0