Min helg



Hemma i Vendelsö igen efter en härlig helg i Dalarna. Började med att jag åkte direkt efter jobbet till Borlänge. På lördagen väntade talangtävling/landslagsuttagning. Ja min förberedelse och motivation var verkligen på inte hög, tyvärr. Det har ju varit en hel del annat i mitt liv det sista och flytten har tagit mer energi och ork än vad jag hade trott det skulle göra och tyvärr har hundarna blivit lite lidande av detta Tiffany har inte tränats så mycket som tidigare och när vi tränat har det inte alls känts så genomtänkt och planerat som tidigare. Men väl på plats höjdes motivationen lite, jag visste ju vad vi gick in med för krav och förväntningar och jag lovade mig själv att se alla bra delar gå in och ha roligt som vi alltid har och se dom bra delar vi ser och sedan plocka med det som va mindre bra och lägga upp och planera träningen för att få det bättre.

Mina tankar inför tävling var precis som dom blev. Så på så sätt är det bra, jag känner min hund, den saken är säker och det känns jätte skönt att veta.

Jag tänkte jag skulle plocka ut som delar vi är nöjda med:

Fria följet lite övertaggad och slavigt men hon fokuserade och jobbade på bra och trotts att hon är så över het fanns inga tendenser till ljud.

Z’tat första gången jag gjorde den, mycket jobba på där. Jag gick ju rätt i alla fall och det känns bra provat på den så man vet hur det fungerar. Det gick bra men jag måste lära mig att gå den då jag kände hur jag inte gick rakt och ja fel blev det och jag la mer fokus på att koncentrera mig på att gå än att lägga fokus på att vara tydlig vid skrifterna. Lite korkat, men verkligen något att ta till sig! Måste blir tydligare!

Inkallningen, klockren. Super fin och hon verkligen laddade i både starterna och stoppen. Dock kunde jag ha tajmat kommandena lite bättre för att få henne stanna precis vid konerna.

Sändandet till konen, i både apporteringen och rutan.  Härlig motivation och riktigt bra tempo ut och snyggt stopp vid konen.

Att jag kunde dirigera om henne fast hon stod vid mitten apporten och var helt fokuserad på den. Släppte hon fokuset kollade runt och tog dirigeringen och kom in med rätt.

Gripandena, inga tassar på gripandena och det är verkligen ett stort steg. Lite högt tänk när hon grep men hon grep utan slarv. 

Ja det var lite kort, detta tar vi med oss och så ser vi till ge järnet nu så jag har en mer genomtränad hund tills nästa helg.





Söndagen börjades med sovmorgon och ingen stress, lugn promenad med hundarna och frukost, en helt perfekt helgdag skulle jag säga. Inga måsten och att bara få vara, vi åkte ut till en stuga tog en promenad, fikade och lät bara tiden försvinna, alldeles för fort tyvärr. Sedan åkte vi in till falun på marknad och tidlöst gick runt och kollade oss omkring, det kändes jul, och jag som under dom senare åren haft noll jul känsla har lovat mig själv plocka fram den nu och jag skall se till ha en härlig jul med vänner och dom närmaste och skall se till få fram den där känslan jag saknat sedan jag var liten, får se om jag lyckas men vill man bara tillräkligt mycket är jag säker på att det går. Sedan flög tiden iväg som vanligt och det var dags att dra sig hemåt, och fast att jag trivs bra och jag gillar lugnet som infaller sig mina dagar i Borlänge så var känslan väl hemma när jag vred om nyckeln bra, när kände jag så sist? När kände jag att det var skönt komma hem till ”mitt hem” och få sätta mig i soffan fundera över det som varit och det som komma skall. Utan måsten, krav och ångerst. 

Det känns bra allt känns verkligen jätte bra!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0