Här är vi nu

Lika dålig på att uppdatera här som vanligt. Jag kan inte lova någon förbättring, men skall i alla fall försöka ta mig tid att sätta mig någon gång i veckan och utvärdera den. Berätta om min träning, tankar och vad vi jobbar på just nu.
 
Jag vill också be om ursäkt till er som skickat mail osv som är intresserad av valp. 
Jag får helt enkelt inte ro sätta mig ner och svara, så jag vill absolut inte att ni känner er bortglömda, jag skall se till att ta tag i det också och ni får gärna påminna mig och tjata lite på mig om det dröjer att få svar, jag tycker inte ni ärr jobbiga för att ni gör det, däremot behöver jag det, och det kan faktiskt vara så att jag tror jag svarat men faktiskt missat det. Så tjata gärna lite på mig!
 
Ang valpplaner så gick Joline tom, det blev aldrig någon riktig parning, men så är det ibland så planen är att para henne på nästa löp istället. 
Jag planerar ev en Border Collie kull i sommar, mer om det kommer senare.
 
Nu till hundarna då jag tar dom en efter en, det var ca 1 1/2 månad sedan kom hem efter att ha varit i USA i närmare två månader. Och det var skönt komma hem och ta tag i allt igen starta upp träningen och lära känna lilla Mie som blivit 4 månader gammal! 
 
Ja jag kan ju börja med Joline då, ja valpar blev det ju inte denna gången så planerna nu är att ställa ut henne lite och så fort vädret tillåter börja med agilityn igen, ev blir det en liten semester med tävlingar i Dalarna för hennes del i sommar. 
bägge av hennes föräldrar är nu DNA testade Normal för CEA, vilket betyder att även Joline är DNA normal, hon har alltså inga gener för CEA och kan inte lämna valpar som kan utveckla CEA. 
 
Tiffanys utveckling efter olyckan har varit jätte bra, inte ett endaste bakslag har vi fåtT hittills. 
Hon har varit så glad och livlig under hela tiden och frågar ni henne har hon aldrig varit skadad. Hon är inte fullt så musklad som innan olyckan, vilket inte är så konstigt två månader utan att få röra sig tar ganska mycket på musklerna och det var ju fyra månader sedan det hände, men hon är jämt musklad på bägge sidor och bygger upp musklerna hela tiden. Så ja det ser väldigt bra ut just nu.
 
Qit sattes i hårdträning direkt när jag kom hem, eftersom vallningen sattes i fokus efter förra årets SM och planen var att vara borta i USA intill slutet av Mars hade en ev SM start 2013 prioriterats bort. Men nu när jag kom hem en månad tidigare tänkte jag att jag trotts allt skulle testa att ge det en chans så ja efter att inte gjort ett enda lydnadsmoment på två månader och sparsamt innan det fanns det ingen tid för vila och jag anmälde lite tävlingar innan kvalperioden är slut för i år, jag har ju inget att förlora på att prova även om jag inte kan kräva något.
hittils har vi varit ute på en tävling vilket resulterade i 305 poängvideon två efterföljande tävlingar har emot min förtvivlan blivit inställda pga vädret, vilket inte varit bra för oss. Nu är det snart helg och sista chansen att kvala in innan kvalperioden är slut, så vi har inte råd med några missar och lär prestera under press om vi skall klara det, precis som förra året då vi kvalade in sista helgen innan kvalperioden var slut. Ja jag är bara glad om vi lyckas, vi har jobbat på bra men Qit har fått långt ifrån dom förutsättningar man skall ge en hund som man kan kräva skall prestera, så vi gör vårt bästa utifrån våra förutsättningar och jag är ju övertygade om att vi kan om jag bara ger henne dom rätta förutsättningar inne på planen. 
 
lilla Mie hon är nu lite mer än 5 månader hon är en väldigt härlig hund måste jag säga. Sin mamma upp i dagen, samma glädje, humor och attityd. Hon är otroligt lättlärd och hon förstod possitionsarbetet riktigt fort och har riktigt bra uthållighet. Vi har påbörjat vittringen, rutan och apportering och hon är med och positiv till allt jag hittar på. Nu får jag bara se till hålla mig i kragen så vi inte har för bråttom fram. 
jag skulle dock behöva komma ut ner med henne. Under tiden jag varit borta har Jon bara varit hemma så någon direkt miljöträning haingeUnited fått. Jag ser det inte som något direkt problem, men är ju medveten om hur nyttigt det är så av den anledningen måste jag se till ta med henne till ställen med folk, trafik och hundmöten.
vad som händer med henne i framtiden visar sig, jag vet inte om hon kommer stanna kvar hos oss eller få flytta, som hund gillar jag henne verkligen jätte mycket, och hon är totalt orädd runt fåren och väldigt lyhörd. Men jag har två BC, tre om man skall hålla på med lydnad är lite mycket, för jag vet ju att jag kommer få svårt låta bli henne om hon blir kvar som tänkt gårdshund för Kunna jobba med fåren. 
 
ja förutom detta har vi även hunnit med en resa till England och crufts där jag ställde min mammas Aussie tik. 
Det gick över förväntan och hon vann sin klass och blev bästa tik valp! 
 
Jag kommer också hålla en helg kurs i tävlingslydnad i maj, men mer om det och mina övriga "hundplaner" kommer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0