Valet av hane

Som ni säkert har förstått finns ju tankarna att para Tiffany vid nästa löp, om hon håller som hon gjort innan kommer hon löpa i Augusti och letande efter hanhund är i full gång och jag stirrar mig blind på stamtavlor, resultat och statistiker. Aldrig har det varit såhär svårt!

Tiffany är verkligen värd det bästa och det svåraste är att jag vet precis vilken typ av hund jag skulle vilja para henne med, men vart hittar man denna? Skall jag vara ärlig vill jag ha en som är så lik henne det bara går, jag är väldigt nöjd med hennes egenskaper och det finns inte några jag ser som ett problem och inget jag känner jag sådär direkt vill försöka ändra, hade jag kunnat klona så jag fick en hel kull med Tiff kopior ja då hade jag gjort det utan att fundera. Men ja lika bra sluta drömma och fortsätta leta. Jag vill ha en hund som visar att den fungerar, det skall vara en vallhund med känsla, stil, som kan flytta djur och har öppna flanker, det sista är väldigt viktigt då Tiff har en tendens suga lite in mot djuren och det samma gäller Tea. Mentaliteten en väldigt viktig bit, jag vill inte ha några rädslor, jag skulle helst vilja att den har bevisat kan jobba och prestera under pressade situationer och jobbiga miljöer. Den bör också ha ett kvickt rörelsemönster och stort föremålsintresse.

Så ja vart hittar men denna meriterade vallhund, med statistiker som också bevisat kan prestera i lydnaden , har bra driv och föremålsintresse och en mentalitet utan stress och fötterna stadiga på jorden. Kan jag hitta en hund som har allt detta, ja rättare sagt jag skall ha en hund som har allt detta, eller i alla fall en hund jag ser har potential och är av den hundtypen att om föraren hade haft det intresset skulle hunden vara där. Men så svårt, ingen hund är perfekt så är det, och ju mer man kollar upp en "tänkbar" ju mer "fel" dyker det upp, får så är det letar du tillräckligt länge hittar du fel och då får man börja värdera och ställa dom i proportioner till hundens andra egenskaper för att ta ett beslut. Men om jag ändå stod där, jag har några alternativ jag forskar i just nu så får jag se sedan hur det blir. Jag hoppas ju på att hitta hunden som bara känns helt rätt!



(Om ni är intresserade av valp har ambitioner att tävla, oavsätt om ni försökt kontakta mig tidigare eller inte är det bättre ni testar skicka till denna mail adressen jag nämner nedan, den jag har på hemsidan krånglar en del har jag förstått, skall byta där men inte riktigt tagit mig tiden, mailen är [email protected] )


Kommentarer
Postat av: Matilda

Tycker du tänker så rätt! Bra att du är kräsen!

Jag söker samma sak som den hane du beskriver OM jag ska ha en till bc. Det är viktigt att den är bra i vallningen samtidigt som jag vill ha så mycket mer!

Jag vill inte ha en stressad hund, eller en för mjuk hund, den ska inte ha den ljudkänslighet som många bc har, den ska vara miljöstark (gärna vara räddningshund, ha bruksmeriter, gärna ha gjort mh, den ska vara snabb och ha power och ALDRIG någonsin ge upp...



Känns dock mer eller mindre omöjligt att hitta allt detta.. Finns många fina vallhundar som jag bara wow, men dem vallar oftast bara, hur ska man då veta hur dem är i miljön, hur den är i stadsmiljö, ljudkänslighet osv...



Blir spännande att höra vad du hittar :)

2012-05-21 @ 21:59:49
URL: http://www.agilityeboni.wordpress.com
Postat av: Lisa

Men om jag ändå ska klona dig, så kan jag väl klona Tiffany samtidigt?? ;)

2012-05-21 @ 22:32:30
URL: http://www.tuffiz.se
Postat av: Frida

Åh vad spännande! Ville jättemycket ha en tik från tiff men datumet flyttades fram lite, ellerhur? Och tiden passade så bra i vintras så det fick bli en aussiedåre istället! Ska bli kul att följa kullen! Följde happykullen slaviskt och detta är ju ännu mer intressant! Lycka till med letandet!

2012-05-21 @ 23:24:48
URL: http://lunayes.wordpress.com
Postat av: P.S Hundar

hittade denna hane av en ren slump, tyckte han var fin och rätt lik tiff, dock HD B, kanske intressant iaf?

http://borderen.wordpress.com/keen-kiter/

2012-05-22 @ 10:01:25
URL: http://pshundar.se
Postat av: Malou

Den bästa av dom bästa ska hon ha. Så är det bara!

2012-05-25 @ 07:52:58
URL: http://www.miqs.se
Postat av: Elsa

Haha vet precis hur det är fast jag inte avlar själv! Kollat igenom hela vallreg och avelsdata känns det som när det blev aktuellt att para Kippan. Vart finns alla hanar som är bra lydnads- och vallningshundar som klarar skott så att bruks är aktuellt samtidigt som de ska ha bra hälsa genom alla släktdrag? Hittade ingen. Och då känns det ändå som om det är viktigt att träffa hundarna för att se hur de är också eftersom meriter kan luras! Nej det är knepigt. Men det ska bli intressant att se vad du väljer!

2012-05-26 @ 17:17:26
URL: http://melviona.3w.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0