Ny tänk

Försöker sätta mig in i detta med tjänstehundar, väldigt intressant det är ett väldigt nytt tänk för mig och jag kollar på massor av filmer från hela världen på så väl tjänste-, skydd- och IPOhundar. Det är väldigt intressant och jag försöker kombinera, ta bra delar, bygga upp ett ideal och anteckna det så jag tydligt har en bild på hur jag vill ha det.

Om jag skaffar mig en målbild, en klar bild hur jag vill att saker och ting skall vara hur det skall fungera och hur hunden skall agera i olika situationer har jag kommit en bit på vägen. Sedan är detta nytt för mig så jag är övertygad om att min bild kommer att ändras lite med tiden allt eftersom jag får mer erfarenhet, men jag har i alla fall en start, jag har en målbild. Gör så med allt jag gör med mina hundar. Vardagssituationer, lydnadsmoment, ja allt, först sätter jag mig ner skapar mig en bild hur jag vill ha det sedan funderar, klurar och försöker jag tänka mig fram till ett sätt som jag tror mig kunna förmedla detta till hunden. Sedan testar jag det och ser vilken effekt det ger och allt efter hur resultatet blir ändrar jag tänket och omvandlar träningssättet. Men jag ger mig inte och jag är inte nöjd förens jag når den där ideala bilden, min slutliga målbild. Jag får inte ge mig jag måste vara konsekvent med mig själv och jag vet ju att om jag bara kämpar lite till kommer vi nå dit.


Så där står jag nu, jag bygger upp en målbild hur jag vill att min och ”namnlös” relation skall vara, och jag skaffar mig så mycket erfarenhet jag bara kan av denna typ av träning och bygger upp en idé hur jag vill att hon skall jobba och agera, det är roligt och spännande och jag har ju en hel del tid på mig sätta mig in i skydds biten. Vad det gäller lydnaden känns det som att planen är ganska klar.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0