Vad är Livskvalitet?

När man kommer till ett stadium där man kämpar i onödan sänks motivationen, det går att jämföras med en hund som egentligen inte tycker det är så roligt att jaga den där bollen den gör det några gånger men tempot kommer att sänkas för varje gång och till slut kommer den gå och lägga sig någon annanstans och kolla på där du står och kastar boll med dig själv. Men det behöver inte vara så det handlar om vad du har för inställning till bollen och med vilken energi och målmedvetenhet du kastar den. Bollen måste ha ett värde, även för dig för att den skall kunna vara intressant för hunden om och om igen. Och du måste förmedla det, på ett tydligt och bra sätt.

Där har jag stått dom sista veckorna, nej jag har inte varit den som kastar, inte heller varit bollen. Jag har varit hunden. Det har fått mig att ifråga sätta vad livskvalitet egentligen är, jag skulle själv vilja säga att jag är en livsnjutare, som plockar ut alla bra delar av allt, lever mitt liv på dom och ser alltid till att ha roligt vilken uppgift som än står framför mig. Men när man hamnar i situationen likt den jag gjort nu, kan man börja ifråga sätta vad som är värt vad, är det värt att lägga för många timmar varje dag på något som inte driver en framåt, något som inte utvecklar en och något som motivationen sänks inför dagligen. Man gör det för att man måste och för att det är en trygghet. Jag brukar alltid kunna utmana mig själv till att ge mer, skapar situationer av små saker som egentligen är obetydliga och kanske mindre roliga till en utmaning jag måste klara, och jag skall klara det lite bättre för varje gång. Det väcker ett intresse hos mig som gör det roligt som gör att jag vill kämpa och hämta den där bollen, en gång till lite snabbare och lite bättre. Men när man står där och inser att detta inte tar en någonstans det drar en på sätt och vis lite baklänges och för mycket energi läggs på det, både på plats och efter är det dags att tänka om. Jag har aldrig varit rädd släppa taget förut så varför vara det nu. Jag har mer att ge och jag vill framförallt ge mer, men där finns varken utrymme eller möjlighet till det. Så då var beslutet enkelt. Jag vill utvecklas och se framåt!

Av dom anledningarna sa jag upp mig från jobbet idag. Jag behöver något nytt, något med kvalité och något som motiverar och driver mig.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Du är verkligen inte rädd för förändringar! :) Lycka till med vad du än hittar på nu!

2012-01-18 @ 20:16:36
URL: http://saz.smuligt.com
Postat av: Johanna

Wow, modigt. Gillar skarpt din blogg. Har följt med Qits förehavanden tidigare och hon tycks ha fått en supermatte :-) som verkligen vet vad hon vill.

2012-01-19 @ 09:14:50
Postat av: Sanna

Jag förstår verkligen vad du menar - jag har själv haft samma känsla, och det är verkligen värt att ta steget och våga förändra sin tillvaro - vem ska annars göra det? :) Lycka till!

2012-01-19 @ 19:06:01
URL: http://www.hundzonen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0