Attityd och aktivitetsnivå...

Attityd, aktivitetsnivå, attityd, aktivitetsnivå, attityd, aktivitetsnivå är ord som ekar i mitt huvud, begrepp jag försöker sortera och få ordning på, så viktiga, så avgörande men så förbannat svåra. Dom skapar en viss frustration, ja inte bara hos mig utan även för hundarna.

Jag vill ha power, jag vill ha attityd och jag vill ha glädje. Men jag vill också ha lugn, stabilitet och noggrannhet. Mina hundar har alla dessa delar på men på olika sätt, och det svåra är att få dom rätt, på rätt plats just för det momentet, just i den lilla specifika rörelsen. Det är utmanande men samtidigt väldigt energi krävande.

Dagens träning länkade jag dom 5 sista momenten, Rutan, Apporterings dirigering, metallen, vitting och fjärren. Det gick okej, i det stora hela jag blundade lite för detaljerna och la fokus på bra förberedelser och transporterna. Momenten var mer menade för att se lite vart vi ligger och vad som behöver läggas mer energi på. Något jag fastnade lite för och som verkligen kändes som det gav resultat var förberedelserna, vad svarar just denna hund bäst på för att ligga i rätt aktivitetsnivå och attityd just inför detta momentet? Det är svårt, och detaljträningen ger lätt en tendens till att tänka samma mönster och nu när jag varit mörkt när man åkte till jobbet och när man kommit hem har fokuset legat där, just på detaljerna. Det är absolut jätte bra men man måste se det i det stora hela om man vill se om det man gör ger resultat.

Något jag tänkt på det sista är att både Qit och Tiff har tendenser till ljud i fotgåendet i början, dom är så taggade och vill så mycket, men om jag med Tiffany ger henne några godisar när vi går i början ger hon sig med ljuden. Jag skulle alltså innan jag går in på tävlingsplan, köra ett kortare fortgående med godisbelöning och hon kommer inte ha några ljud på tävlingsplanen, MEN är det rätt att ge henne godis fast att hon låter? För att få ner henne så hon blir tyst när det väl gäller. Jag vet ju att det uppenbarligen fungerar, har i alla fall gjort det hittills, men det känns egentligen så fel.

Qit har lite samma problem, om jag leker av henne innan och låter henne gå igång ordenligt innan jag går in på planen håller hon tyst, annars kan det komma små pip, jag har märkt det om jag börjar med ett fortgående har hon mycket närmare till ljud än om jag tex kör en ruta eller någon apportering först och belönar den ordenligt och sedan tränar fot. Hon behöver få dra ur sig all frustration innan hon går in och koncentrerar sig. Men samma där, är det rätt slänga fram leksaken och ge henne en kanon belöning innan hon kanske egentligen förtjänar det för att hon skall ligga i rätt nivå.

Ja det var lite tankar som dagens träning erbjöd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0