Tävla under dåliga förhållanden

Tävlingspsykologin är ju en väldigt viktig del när man tävlar oavsätt vad man tävlar i, jag märker stor skillnad om jag tänker på hur jag är idag och hur jag var för några år sedan när jag tävlade. Jag började ju trotts allt med hund 1998 och gjorde min första tävling 1999, men innan det tävlade jag även i friidrott så jag har alltid varit en tävlingsmänniska och tävlat så länge jag kan minnas. Den största skillnaden nu och för några år sedan är att det känns som jag är närvarande på ett helt annat sett nu, jag kan tänka när jag är inne på planen och jag kan fokusera rätt. Skulle någon fråga mig för några år sedan skulle jag inte säga att jag upplevde mig själv frånvarande eller i dåligt fokus, och dom skulle nog inte uppleva det heller, men idag när jag själv känner utvecklingen vet jag att det är så. Det gäller ju att våga ta för sig, våga göra som man brukar, tänka egenom allt innan ha en plan B och kanske C och kunna ta till den om något oväntat inträffar. Kunna tänka klart helt enkelt.

Jag umanar mig själv hela tiden och alla vet hur viktiga alla förberedelser är och att man får dom rätta mentala förutsättningarna för att orka hålla fokus på en tävling. Att jag lyckades ladda om efter den där händelsen i början av Mars och gå över 300 poäng har nog fått mig att öka mitt fokus och min koncentration ytterliggare lite, för jag vet att jag kan.

Igår tävlade jag Qit, förutsättningarna var allt annat än bra, sådana där som man kan uppleva orättvisa mot både sig själv och sin hund, för om man inte själv är i god "tävlingskondition" psykiskt och fysisjt är dte ju aldrig rättvist kräva någonting av hunden. Men igår gjorde jag det i alla fall. Jag och Qit är mitt inne i en stor förändring av våran träning, vi måste tänka om och där är vi nu, träningen ger sakta resultat men jag har inte en anning om vad det leder i slutet. Om det kommer bli bättre eller sämre. Men eftersom denna helgen var sista helgen som man kunde kvala in till SM stod jag som Reserv på en tävling. Jag gick på jobbet 18.00 och skulle jobba till 6.00 och på kvällen när jag jobbar ringer dom och säger jag har en plats, jag tar den fast jag vet vi egentligen inte borde men jag skulle ångra mig om jag i alla fall inte försökte få dom där SM poängen och bli garanterade en plats. Så ja förutsättningarna var inte dom bästa hem, försöka sova 2 timmar innan jag skulle upp och tävla och tanken att jag skulle vara på jobbet 17.30 igen och köra ett ännu 12 timmarspass gjorde ju det inte lättare. Att det under natten också kom 15 cm snö som även läg kvar när jag vaknade är ju sådant som kan påverka en psykiskt ja också till stor del fysiskt för många hundar eller kanske föramförallt många förare tror att det påverkar deras hundar att det blir sådana omställningar, och då skapar dom direkt en osäkerhet som överförs till hunden. Men okej jag kan erkänna den där planen med 15 cm tung blötsnö var ingen mysig i och skulle jag åkt för att träna skulle jag valt en plogad parkering istället för att försöka gå rakt och inte halka fram och tillbaka var omöjligt.

Så saker som kunde påverka min fysiska och psykiska tävlingskondition den här dagen:

*Dålig planering, visst jag visste jag stod som reserv men få reda på det kvällen innan när man redan är på jobbet är ju inte ultimat.
* Väderförändingarna, från barmark till 15 cm blötsnö.
* Totalt 2 timmar sömn dom senaste 24 timmarna.
* Sista chansen att få en ordinarie plats till SM, pressen som blir av det som lätt gör man hamnar i fel fokus.

Ja det var ju dom tydliga grejerna sedan finns alltid massor av saker, hur träningarna går och olika problem man stött på.

Men jag kan stolt säga att jag är proffs på att fokusera och kunna gå in och prestera under press och dåliga förhållanden, för fast att jag vet vi har 100 grejer jobba på och fast att jag vet att vi är mitt i en förändring lyckas vi gå in och gå 298 poäng under dessa förhållanden. Så där med har Qit ett snitt på 299,5 och är klar för SM 2012.

Två hundar på SM, jag är lycklig som kommer att få starta dom två bästa på SM, nu är resten upp till mig, nu jäklar skall vi ge allt!

Mina bästa!



Kommentarer
Postat av: Malou

Så otroligt bra! Klappa dig själv på axeln och pussa Qit i mängder från mig <3

2012-04-15 @ 16:02:58
URL: http://www.miqs.se
Postat av: Hanna

Stort grattis! Duktiga ni är, men ett tips kolla upp reglerna, har för mig att man bara får delta med en hund.



2012-04-15 @ 17:06:50
Postat av: Philippa

Grattis! Bra jobbat! Inte illa att kunna prestera i dom lägena! Tyvärr har jag också för mig att man bara får starta en hund på SM! Men inte illa att kunna välja:)

2012-04-15 @ 18:24:18
Postat av: Nathalie

Den informationen jag fått får man starta två, vanliga nationella tävlingar får du bara köra en i samma klass. Men landslagsuttagningar, SM och internationellt får man starta två.

2012-04-15 @ 20:58:02
Postat av: Malin & Majni

Häftigt att ha så fina resultat på båda hundarna =) Efter att ha kollat igenom reglerna tror jag att det är så att båda hundarna får anmälas men man får som förare bara starta en hund (sid 12 "Tävlande äger endast rätt att föra en hund per klass vid samma tävlingstillfälle") Att man får starta mer än en hund på landslagsuttagningar -det vill säga rankingtävlingar- beror på att det är internationell bedömning på de tävlingarna. På SM gäller svenska regler och svensk bedömning. Däremot tror jag båda hundarna kan få starta, förutsatt att man låter dem gå med olika förare. Jag kan ha fel, men så tror jag att det är i alla fall?? Grattis till lyxproblemet!

2012-04-15 @ 21:40:45
Postat av: Malin & Majni

Hmmm, kom på att jag undrar om det inte är så att du är direktkvalad personligen med The look-hunden och därmed så kan du inte låta någon annan köra med henne om du själv hellre väljer att köra med Qit? Jag hade försökt kolla upp det där om jag varit du... tråkigt om man gör fel och det blir annorlunda än man tänkt och önskat.

2012-04-15 @ 21:56:50
Postat av: Vän av ordning och konsekvens

Ett snitt på 299,5?!? Helt sjukt, du och Qit är verkligen mina idoler! Hoppas det löser sig med starten (kommentarerna ovan), och lycka till i SM!

2012-04-15 @ 22:11:08
URL: http://www.awkwardsilen.se
Postat av: Julia

Towa Lindh är kvalad med två Arko och Qaala, hon skriver i sin blogg att hon anmält båda men att hon måste välja vem hon vill köra..

2012-04-15 @ 22:42:35
Postat av: Louise

Grattis till bra tävlingsprestationer och resultatet. Verkligen inspererande !

2012-04-16 @ 09:25:59
URL: http://workdogs.se
Postat av: Elin, Leo & David

Stort Grattis :)

2012-04-16 @ 09:43:54
URL: http://s0ulmates.se
Postat av: Jenny & Kex

SUPER GRATTIS!!! Ni är verkligen sjukt duktiga och en stor inspirationskälla!

2012-04-16 @ 17:18:36
URL: http://posiitiv.blogg.se/
Postat av: Frida

Jag kollade med ordf. i vår sbkförening som är domare på hög nivå och man får alltså inte starta två hundar i SM :( Tråkigt tycker jag! Båda hundarna får starta men inte med samma förare.

2012-04-20 @ 12:30:04
URL: http://lunayes.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0