Inez

Min "hörn" metod har fungerat även denna gången.
När jag leker med mina valpar jobbar jag mycket på att dom skall vilja samarbeta jobba med mig och dela på sina leksaker så det inte blir en kamp om dom och dom drar iväg och vill ha den för sig själv. Man kan på flera sätt öka medvetenheten att dela med sig och upptäcka hur roligt det är att faktiskt ge tillbaka föremålet till sin ägare. Många byter föremålet som i detta fallet är belöningen i form av en leksak mot en godis, en metod jag är helt emot pga av för mig är det viktigt att leksaken och kamp/jakt belöningen är bättre och viktigare än en godis bit och genom att byta till sig föremålet mot en godis ökar man värdet av godsen och minskar föremålets värde eftersom hunden överger leksaken för sin godis.
Mitt sätt att lära dom att det är roligt dela med sig är att jag leker i en gång eller hörn så hunden måste gå förbi mig med leksaken jag kastar sen alltså i en gång och hunden springer och tar den och måste gå förbi mig med den för att komma någonstans och när hunden passarar tar jag tag i den kampar lite gosar och kastar den igen så hunden får springa efter den. Så har jag kört med Inez hela tiden och nu kommer hon själv och bjuder upp för att vi faktiskt skall leka ihop. Hon har kommit på det är roligare om vi gör det ihop.
Här är en liten film från ett litet träningspass i dag.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0