Vänskap


Jag försöker aldrig att förmänskliga mina hundar dom är hundar och handlar som sådana i alla situationer. Beteenden dom utför gör dom för att det är ett naturligtsätt för en hund att reagera. Sedan är hundar olika, beroende på arv, miljö och annat som påverkat dom under deras livstid. Men i botten är det alltid en hund, ett vilt djur, ett rovdjur. Och rovdjur är alltid rovdjur.

Men ibland kommer beteenden fram som jag förundras över som jag inte med logik av naturen riktigt kan få ihop. Simzon är ett sådant exempel som aldrig förlät mig för att jag lämnade bort honom, jag har mina teorier och dom skulle kunna hålla men det kommer ju för alltid bara bli spekulationer.

Men nu har ännu en sådan sak hänt, som jag har så svårt att förklara. Alla som träffat Tiffany och tagit med sig sina hundar, vet att hon inte är direkt förtjust i andra hundar, aldrig varit, hon är inte elak på något vis. Hon är bara osäker och väljer därför alltid att vara ensam. Hon vill inte ha med nya hundar att göra, utan hon sköter sitt och dom får sköta sitt, väldigt noga med det. Hon har aldrig lekt riktigt med några av mina hundar jag haft och då inkluderar det alltså alla Tea, Spot, Jean, Joline, Svea, nej inte någon och inte någon hund som varit hos mig på träning. Och det tar väldigt lång tid om det över huvudtaget sker som hon ser nya hundar som en del av sin flock. För henne är det bara jag och inget annat är värt att lägga energi på. Joline tog det 1½ månad innan hon ens kollade på, då var Joline 8 veckors valp. Efter kanske 2½ månad kunde joline klänga lite på henne. Ja nu är dom jätte bra vänner men Tiffany har sin stolthet och den är det ingen som kan ändra på, trodde jag….

Tiffany och Qit som bägge är hundar som anser sig ha väldigt högt värde och hundar som kanske egentligen borde kolla lite snett mot varandra har från första stunden haft en liten annorlunda attityd mot varandra, aningen nonchalant men ändå på något märkligt sett nyfiket. Nu när Qit bott här ett tag syns det mer och mer och så som Tiffany beter sig mot Qit har jag aldrig sett henne göra mot någon annan hund! Hon accepterar henne till fullo, hon har på rekord tid blivit en del av Tiffanys bubbla. Ja det är overkligt för det händer inte! Tiffany skulle aldrig släppa in en annan hund där, och en annan vuxen tik? Idag när vi var ute lekte hon med Qit, det är första gången någonsin jag ser henne verkligen leka med en annan hund och när Qit tar upp en pinne kommer Tiffany dit och tar den och dom har dragkamp med den! Det händer inte!

Vad är det dessa två hundar har, som bara fått dom att tycka så mycket om varandra? Tiffany som aldrig tycker om någon, inte ens lite har fattat helt tycke för Qit, Tiffany har efter 2½år fått sig sin första vän!


Kommentarer
Postat av: Madelene

Jag tror att hundar som lever med människor och räknar dom som sin flock faktiskt kan se och lära hur vi beter oss mot varandra och därför blir dom lite "förmänskligade". Jag tror att dom ser skillnad på t ex leenden och visa tänderna för att dom lärt sig att det är två olika uttryck! Ang Tiff och Qit så klickar väl helt enkelt deras kemi, så funkar ju alla djur i stort sett även vi människor!



Härligt hursom att hon fått en vän! =)

2011-12-21 @ 15:14:17
URL: http://maddy81.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0