Stadshund eller vallhund?

Fick en intressant kommentar på ett tidigare inlägg från en ”Anonym” egentligen gillar jag personligen inte detta med att vara anonym, för är man det är det ett tecken på att man inte riktigt själv kan stå för sina åsikter, och en åsikt som man har men själv inte kan stå för tappar sitt värde. Men jag reflekterade lite över frågan då jag tyckte den var väldigt intressant, för vad är det som egentligen gör en hund? Och vad gör att en uppfödare är en uppfödare?

Kommentaren löd:

” Hur blir det me kenneln nu? Föda upp vallhundar utan att själv ha tillgång til vallning...hmm..?”

Ja som säkert ingen missat bor jag ju nu i Haninge, i en mysig 2:a på 50 kvadrat. Jag har en liten uteplats och tillgång till trädgård från den, ett mysigt läge och perfekt när man har hundarna och trotts allt valt det livet jag nu valt. Men nu var det inte mitt boende vi skulle diskutera utan detta med vallhundar och uppfödning.

Jag har skrivit det förut att jag kommer inte helt sluta med vallningen, just nu ligger den på is, fram tills våren då jag tänkt dra igång det igen, naturligtvis inte i samma omfattning som innan, det är ju omöjligt. Men sluta valla kommer jag ju inte och jag har ju faktiskt som mål att få Qit Godkänd under nästa år. Möjlighet till att valla finns alltså men ja jag förstår tanken och skall inte tappa tråden igen.

Det som intresserade mig i frågan är lite vad som gör en bra uppfödare och vad som avgör vad som är en bra avelshund? Tiffany har gått bra i vallningen, hon är en hund med mycket känsla och hjärna när hon jobbar, hon fick 93p på sitt vallhundsprov och har 95 poäng på IK-1. Så ja hyfsade resultat. Kanske det inte blir fler vallhundtävlingar med henne, det kan jag inte svära på, men då kommer min fråga, kommer hon bli en sämre avelshund för att hon inte kommer få fler resultat i vallningen? Kommer hon bli en sämre avelshund för att hon inte längre bor på en gård? Kommer hennes valpar få sämre förutsättningar om dom föds i Haninge eller Äppelbo?  Nej jag tror inte det, eller rättare sagt jag vet att det inte kommer göra någon skillnad.

Och min kunskap och det jag grundat min kennel på finns ju kvar, det har ju faktiskt flyttat med mig. Jag är ju samma person fast att mitt liv nu ser annorlunda ut och jag tror eller är övertygad om att dom som gillar mitt tänk och så som jag ser och tänker om saker och ting, för dom är jag samma person, samma uppfödare vart jag än bor eller vad jag än gör.

Så kort sagt för att svara på frågan skulle jag säga jag hoppas på att kunna ta någon kull på Tiffany i framtiden då jag anser hon har väldigt många fina egenskaper jag värderar högt och jag skulle gärna vilja ha en eller för att inte säga 10 Tiffany till. Och jag är övertygad om att hennes valpar kommer få samma förutsättning att bli så bra som dom bara kan oavsett vart jag bor och jag vet att jag kommer fortsätta ge mina valpköpare samma suport och hjälp som jag gjort tidigare!

Så min fråga nu är, är Tiffany genetiskt en sämre avelshund, tävlingshund eller vallhund för att hon bor i Haninge?


Kommentarer
Postat av: Caroline

Håller med dig i det där tänket!

Hundens egenskaper blir ju inte sämre beroende på var den bor. =)

2011-12-21 @ 22:22:36
URL: http://www.eyeam.se
Postat av: Sandra

Klart det finns rent praktiska nackdelar med att bo i stan istället för på landet. Mest för att det helt enkelt är enklare att ha en kull när man inte stör grannar och har en egen tomt att släppa ut de små för, men det är ju fullständigt görbart även i lägenhet och det gör varken dig till en sämre uppfödare eller Tiff till en sämre avelshund. Inte heller blir valparna sämre. Så stå du på dig! :)

2011-12-21 @ 22:45:09
URL: http://saz.smuligt.com
Postat av: Märit

Arvsanlagen beror ju såklart inte på vart hunden bor. Är helt övertygad om att hundarna kommer bli fantastiska även i Haninge.

Min första kull är för övrigt född där.

2011-12-21 @ 23:18:37
URL: http://www.sunnanhof.se
Postat av: Thereze & Kate

Intressant inlägg men så himla självklart, för mig. Lycka till i ditt "nya" liv och grattis till nya familjemedlem - såg Qit på U-SM och tyckte hon var läcker. Ganska lik Kate i utseendet också ;) små söta racer-råttor.

2011-12-21 @ 23:27:00
URL: http://www.hundhopp.se
Postat av: Emmelie

Man kan ju bo i lägenhet i en stad med en jakthund och sedan ta bilen iväg till en skog och jaga där. Eller? Bara det jag tror så där av tror jag även att fallet med vallhund i en stad går att lösa på samma sätt fast att man åker till boskap istället. ;) Så sluta inte med aveln bara du vet att du har avelsmaterial som överensstämmer med dina krav.

2011-12-22 @ 00:00:40
URL: http://taxar.webs.com
Postat av: Helena

Självklart ska du ju fortsätta med avel. Ditt arbete och dina kunskaper blir ju inte sämre för att du bor i stan. Och framförallt blir ju inte hunden sämre för att hon flyttat in till stan.



Dock har ju även jag lite reflektioner kring det hela. Om du bor i stan och "hobbyvallar" så finns risken att du inte själv fortsätter att utvecklas i samma takt som du kanske hade gjort om du bodde kvar på landet. Men hobbyvallandet kommer ändå att utveckla dig och dina tankar och ditt synsätt. Om du bor i stan så kanske det inte blir lika mycket tävlande för att det kanske är svårt att hålla en lika hög nivå med hobbyvallandet, även med framtida hundar, vilket kanske gör det svårare att bedömma framtida material. Men jag tror ändå att du kommer valla så pass att du själv ser vad du har att jobba med och känner jag dig rätt så kommer du göra ett bra jobb ändå även på tävlingsbarnorna - men det kanske kräver mer uppoffring från din sida men jag vet också att du gör vad som krävs.



Lycka till i framtiden! Det ska helt klart bli kul att se fler The Look hundar där ute!!

2011-12-22 @ 10:31:05
Postat av: Frida

Lägenhetskullar är inte sämre än andra, sen om jag hade fått välja så hade jag självklart hellre haft en stor tomt att släppa ut valparna på men det är bara ur praktisk synvinkel. Man får göra det bästa med av sin situation och jag hoppas verkligen att Tiffany får valpar, hon ser ut att vara en väldigt trevlig bc när jag sett er på tävling!

2011-12-22 @ 10:43:16
URL: http://minvilda.se
Postat av: Annica Lundell

Jag hoppas verkligen at du fortsätter med din uppfödning. Du har redan bevisat och har fler meriter än många andra uppfödare. Jag hoppas på att en dag få äran att köpa en The Look hund.

2011-12-22 @ 17:32:45
URL: http://www.revolts.se
Postat av: mi

Hej! För mig som inte alls är insatt i svallning men älskar vallhundar ändå blir den självklara frågan. Måste man tävla i svallning för att föda upp bra bc? Om man vill ha bc goda egenskaper men satsa på säg agillity och lydnad då? Jag tycker man ska bevara rasens vällande egenskaper, men hur långt ska det gå? Bara lite funderingar från en hobby-freestyle-agillity tjej (som förvisso har en annans vällande ras). För mig som också bor i förorten tycker att de egenskaper som finns hos en bra miljöstark stads hund är värda guld!

Jag tycker du gör helt rätt.

2011-12-23 @ 08:41:46
Postat av: Sanna (Whin och Rut)

Naturligtvis inte.. Bara för att man bor i lägenhet betyder det ju inte att man lämnar hunden ensam 12 timmar om dagen, och struntar i att aktivera den. DU har helt rätt!

2011-12-27 @ 14:30:48
URL: http://www.hundzonen.se
Postat av: Reby Solo - Hundbloggare

Klart att hon inte blir en sämre avelshund för att du flyttat till lägenhet!

Är det i Haninge utanför Stockholm du bor? Jag bor själv i Trollbäcken (Tyresö, precis norr om Haninge) och har en sheltietik, jag är jättenyfiken på vall så om du har tips och kanske är intresserad av att hjälpa mig (eller vet någon jag kan vända mig till)?

Jättefina hundar har du förresten!

2011-12-28 @ 22:09:11
URL: http://reby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0