Rädslan att förstöra

Att träna en redan tränad hund är inte lätt, framförallt inte en sådan hund som Qit, som har så mycket genomarbetade och fina grejer.


Jag har aldrig tidigare känt denna känslan, eller jo någon gång efter att jag debuterat med Tiffany och det gick upp för mig vilken kapacitet den hunden hade, då fick jag en liten rädsla att jag skulle förstöra henne att jag inte skulle kunna utveckla det och förvalta det rätt. Ibland sliter jag mitt hår och känner lite av det inte av rädsla nu utan mer frustration, känner mig orättvis och elak emot henne för jag försöker förmedla saker och är för otydlig vilket leder till bakslag och frustration hos oss bägge.


Men nu är jag rädd, när det gäller Qit är jag rädd. Varje träningspass känns väldigt planerat strukturerat och genomtänkt. Men när det blir fel, för vi inte förstår varandra för det vet ju jag också att det tar ett tag, får jag lite panik. Tänk om jag sabbar eller förstår det fina denna hunden har. Jag vet ju egentligen att jag aldrig kommer kunna göra det, denna hundens största och bästa egenskap är den samma som tiffany har, att dom älskar att jobba och att dom kan just jobba jobba och jobba. Det finns inget stop hos dom, och det är något man aldrig kommer förstöra och blir något fel, lär dom sig fel eller något inte blir exakt som man önskar eller exakt som den målbild man önskar, så går det alltid att träna om får dom tål mycket träning och trivs med det. Men trotts det känner jag en rädsla när det gäller Qit, jag vill ta fram det bästa, jag vill att hon skall få utnyttja sin fulla kapacitet. Och jag vet skall jag kunna plocka fram det måste jag våga chansa och sluta tvivla!

Underbara Qit, jag lovar dig att jag skall ge dig dom bästa möjligheterna, jag skall bara själv lära mig hantera dig och sluta tvivla på mig själv.


Kommentarer
Postat av: Lisa

skulle bara säga att jag läser allt du skriver,även om jag är urdålig på att kommentera ;)

puss på dig <3

2011-12-21 @ 23:37:11
URL: http://www.tuffiz.se
Postat av: Malin

Att vara självkritisk är bra, se bara till att du inte stoppar din egen framgång med den. Du är fantastisk med hundar och du har en fantastisk hund i dina händer, perfect match <3

2011-12-21 @ 23:40:05
URL: http://mangie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0